Prioritering af arbejdstrivsel er meget afgørende, for at kunne skaffe og bibeholde kvalificeret arbejdskraft. Det er blevet superpopulært at gøre brug af det populære begreb ”employer branding”, som er kommet til inden for de sidste 10 år.
I dag ser vi vikrsomheder aktivt udarbejde strategier, til hvordan man sikrer en god ”employer branding”. Dygtige medarbejdere tiltrækker dygtige medarbejdere. Det handler i bund og grund om at skabe en organisation, hvor der er et sundt forhold mellem de ansatte, men også i de kontorlokaler man sidder og arbejder i til dagligt. Ligeså snart det handler om mennesker, er det afgørende at man ikke nedprioriterer vigtigheden af dette.
Gennem flere undersøgelser, er det nu tydeligt at det ikke nødvendigvis kun handler om løn, når arbejdstager skal tage beslutningen om fremtidigt job. Der er mange andre faktorer som også spiller ind i beslutningen omkring hvilket job man skal vælge. Ligeledes vil løn have en kortvarig motivationseffekt, mens dybere overvejelser som medarbejdergoder og gode vilkår sikrer fastholdelse og udvikling.
I takt med teknologiens udvikling, er det også blevet meget lettere at markedsføre virksomheden på nye og alternative metoder. Ligeledes er medarbejderne med til at sætte virksomheden i fokus, ved eksempelvis anvende de sociale medier til at dele gode og dårlige oplevelser fra sit arbejde.
Det er et interessant område, som løbende udvikler sig. Som virksomhed er det essentielt at have fingeren på pulsen, sådan man konstant sikrer de bedste vilkår for sine ansatte.
En af måderne dette gøres på, er gennem jævnlige medarbejdersamtaler, hvor gode og dårlige oplevelser deles. Ligeledes er det også med til at sætte virksomheden i en bedre situation, da det er muligt at komme dårlige episoder på forkant, ved at bruge den viden man får gennem eksempelvis MUS-samtaler.
Det er vigtigt for alle medarbejdere at blive hørt.